مجوز پذیرش بیماران بین الملل قم

پذیرش بیماران بین الملل قم

 


مرکز درمانی بیماران بین الملل قم


 

 


 

 


 

  • 1400/06/11 - 16:59
  • 267
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

اصول برقراری ارتباط مؤثر

بدون شک یکی از اهداف اصلی محیط های درمانی، بازگردانی سلامت روحی و جسمی بیماران است. فعالیت در محیطهای درمانی به دلیل تماس مستقیم با افراد گوناگون نظیر بیماران وهمراهان آنها، همکاران، پزشکان و....از حساسیت بالایی برخوردار است و توانمندی فوق العاده ای را در برقراری ارتباط مؤثر میطلبد. انسانها با فراگیری شیوه ارتباطی مؤثر میتوانند به حل بسیاری از مشکالت، رفع سوءتفاهم ها و تعارضات و فراهم کردن محیط امن و پر از آسایش و موفقیت بپردازند. بیش از 50 %موفقیت ما در محیط کار به توانایی ما در برقراری ارتباط مؤثر وابسته است. خوشبختانه برقراری ارتباط مؤثر مهارتی فراگرفتنی است نه ذاتی و به زمان و تلاش مستمر نیاز دارد. پس بیائید از همین امروز اصول ارتباط مؤثر را در زندگی خود بکار ببندیم.

اصول عمومی برقراری ارتباط مؤثر

نخستین اصل برای ایجاد ارتباط مؤثر این است که به مخاطب توجه کنید، به او احترام بگذارید و برای او ارزش قائل شوید. خودتان را به جای مخاطب قراردهید و نیازها استرسها ومشکالت او را در نظر بگیرید و هرگز در مورد او پیشداوری نکنید. ارتباط شفاهی مؤثر2 بعد اصلی و پراهمیت را شامل می شود: 1-گوش دادن مؤثر 2 -صحبت کردن مؤثر گوش دادن کلید ارتباط و خاکریز اول است. در حقیقت مهارت شنود مؤثر، شرط لازم ایجاد هرگونه ارتباط شفاهی مؤثر است. تا زمانی که شنونده خوبی نباشید نمیتوانید اعتماد طرف مقابل را جلب کنید. برای شنونده خوب بودن نکات زیر را رعایت کنید:

حتی االمکان به چشمان گوینده نگاه کنید؛ ارتباط چشمی برقرار کنید.

با حرکت چشم، حرکت سر یا با اصوات مناسب (بله، چه جالب، که اینطور، عجب و....) گوینده را همراهی کنید تا متوجه شود که شما به گفته های او توجه میکنید.

درباره گفته های گوینده سواالت بجا بپرسید (چرا، کی، کجا، چه جوری و....) یا گفته های او را جمع بندی کنید.(یعنی .......منظورت اینه که.............) تا مطمئن شوید که منظور او را فهمیدهاید، اما وسط حرف مخاطب نپرید.  

بی اعتنا، بی حوصله و خودخواه نباشید. مهمترین شرط برقراری ارتباط مؤثر توجه، احترام و درک موقعیت طرف مقابل است.

برای صحبت کردن مؤثر با لحن دوستانه و در صورت مناسب بودن شرایط با تبسم صحبت کنید.

دلسوزانه و از سر همدلی، صحبت و راهنمایی کنید. فی البداهه انتقاد و گله نکنید، در هنگام پاسخ دادن، بی حوصله و عجول نباشید، آمرانه و از موضع باالتر برخورد نکنید. نشان دهیدکه هدف شما بهبود شرایط مخاطبتان است.

درشرایط لازم قاطع باشید، اما به هیچ عنوان بی احترامی یا تمسخر نکنید.

بخش عمده ای از احساس شما از طریق لحن گفتار و حرکات شما منتقل میشود، پس مواظب لحن صحبت کردن و حالت چهره خود باشید.

 

ادامه مطلب

  • گروه خبری : آموزش به بیمار
  • کد خبر : 46976

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید