تعریف دپارتمان بیماران بین‌الملل (IPD) :
توریسم درمانی یا گردشگری سلامت سفری است که با هدف درمان به کشور دیگری انجام می‌شود. تعرفه‌های پزشکی مناسب، وجود متخصّصان زبر دست، فرهنگ ملی غنی و مهمان دوست،  ارائه خدمات پزشکی و پرستاری با کیفیت و زیر ساخت های درمانی پیشرفته در ایران نسبت به سایر کشورهای منطقه و بین المللی در کنار عدم وجود شیوه های درمانی مشابه، هزینه های بالا و عدم وجود   تکنولوژی های پیشرفته درمانی در کشور مبدا باعث گشته تا  تعداد زیادی از بیماران برای دریافت خدمات درمانی کشور ایران را انتخاب نمایند. این امر خود سبب گردیده تا کشور ایران بعنوان یکی  از قطب های گردشگری سلامت در منطقه، شناخته شود.
در این راستا بیمارستان نکویی هدایتی فرقانی قم با ارایه خدمات درمانی مناسب در فضایی کاملا پیشرفته و مدرن در عرصه مدیریت نوین خدمات سلامت با اتکا به بیش از نیم قرن تجربه در امر درمان بیماران توانست در ارزیابی وزارت بهداشت مجوز پذیرش بیماران بین المللی را دریافت نماید. 
 مجتمع خیّرین سلامت با توجه به اخذ مجوز  IPD و اتکا به موقعیت جغرافیایی خود در جوار حرم حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران با تکیه بر اعتقادات مذهبی و اعتقادی بیماران کشورهای همسایه و اتّکا به ظرفیت های سیاحتی و گردشگری  استان و با استفاده از  ظرفیت های بالفعل و بالقوه، خود در زمینه ارایه خدمات پزشکی ، پرستاری و هتلینگ  پیشگام ارایه خدمات گردشگری سلامت در استان می باشد.
خدمات IPD :
•    دپارتمان بیماران بین المللی ( IPD ) بیمارستان از کارشناسان متخصص و پزشکان مجرب  در کنار مترجم های مسلط به زبان های انگلیسی- عربی و ترکی  تشکیل شده که به صورت 24 ساعته در طول ایام هفته بستر ارائه خدمات سلامت را به بیماران بین المللی مهیا می سازد.
•    همراهی مترجم مسلط به زبان های عربی، انگلیسی و ترکی در این مرکز  از لحظه ورود به کشور تا ترخیص از بیمارستان نه تنها باعث دلگرمی بیماران گشته بلکه فرآیند درمان را  تسهیل نموده به گونه ای که هیچگونه خلل ارتباطی در امر اقامت و درمان بیماران  ایجاد نمی گردد.
•    حضور مسئول  IPD و پرستار IPD از بدو پذیرش یا تماس بیماران جهت هماهنگی نحوه حضور بیماران در بیمارستان  نه تنها  احساس آرامش و امنیت خاطر بیماران را فراهم می‌نماید بلکه اهرم‌های موثری برای این دپارتمان است.
•    ایجاد فضای اقامتی و خدمات هتلینگ مبتنی بر فرهنگ بیمار در بیمارستان، یکی از مزیت های رقابتی بیمارستان محسوب  می گردد. مجهز بودن اتاق / سوئیت های بستری به رسانه های تصویری و مکتوب، نصب استند خوشامدگویی به زبان بیمار، وجود پرچم ملی کشور وی، ارائه منوی انتخابی  غذا به زبان عربی/انگلیسی و امکان تبدیل ارزهای بین المللی به ریال در بیمارستان، از اهم اقدامات صورت گرفته است.
•    ارایه خدمات گردشگری برای ایجاد آرامش بیشتر بیماران و کاهش دغدغه های اقامتی و مسافرتی بیمار و  همراهان، از قبیل ایجاد امکانات اقامتی ویژه همراهان در بیمارستان و یا هتل های مختلف در درجات متنوع تشریفات، امکان دریافت و یا تمدید ویزا؛ رزرو خطوط مسافرتی در کلیه قالب های هوایی، زمینی، دریایی و بهره مندی از تورهای گردشگری داخل کشور از دیگر امکانات این بیمارستان می باشد.
•    امکان همراهی بیمار از فرودگاه تا بیمارستان و بالعکس توسط کادر درمانی ویژه با توجه به شرایط بیمار در صورت تمایل از دیگر خدمات قابل ارایه در این بیمارستان می باشد.
•    اوراق و فرم های بیمارستان به دو زبان عربی و انگلیسی ترجمه شده  است که گام مهمی را در راستای حفظ حقوق بیماران  می باشد.
•    انجام نظرسنجی های روزانه از بیماران بین الملل در تکنیک های مختلف(پرسشنامه -مصاحبه حضوری و یا ایمیل به بیمارستان) توسط واحد IPD و انجام اقدامات اصلاحی در کمتر از 48 ساعت توانسته است در تبیین و تنویر حقوق بیماران موثر واقع گردد .
•    ویزیت های روزانه پزشک IPD از بیماران بین المللی در بیمارستان در کنار خدمات شبانه روزی پرستاری و خانه داری  این حوزه یکی از محورهای اعتماد بیماران به بیمارستان می باشد.
•    ارائه صورتحساب به زبان انگلیسی به همراه Medical Report  در زمان ترخیص ، سبب ایجاد اطمینان خاطر در بیماران جهت ادامه درمان در کشور و یا مرکز دیگری گردیده است.
•    واحد IPD ، پاسخــگوی نیازهای درمانی بیماران، از زمان درخواست تا بازگشت به کشورشان می باشد. این واحد به محض  تماس و ارسال درخواست از طرف شما تمامی اقدامات لازم را برای حضور و درمان شما در بیمارستان را انجام خواهد داد.
•    مسول واحد IPD  بیمارستان با تسلط به زبان انگلیسی و عربی و شناخت مناسب از فرهنگ کشورهای همسایه در کنار   تحصیلات دانشگاهی در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت MBA با همکاری تیم خود سعی در تأمین تمام امکانات رفاهی برای بیماران و همراهان آنها در طول مدت اقامت خواهند کرد، تا بیماران و خانواده های عزیزشان کمترین دغدغه ای را در طول مدت درمان داشته باشند .
دپارتمان بیماران بین الملل مرکز آموزشی، درمانی نکویی هدایتی فرقانی  مجوعه ای کامل از خدمات را  قبل و در طول سفر و اقامت به شرح ذیل برای بیماران بین المللی ارایه می دهد.
•    خدمات مشاوره پزشکی
•    خدمات تشخـیصی
•    صـدور صورتحساب
•    معین کردن وقت ویزیت پزشکی
•    رزواسیون هتل
•    ترانسفر شما از فرودگاه به هتل
•    کمک برای تمدید مدت اقامت و اخذ ویزای درمانی
•    خدمات ترجمه 24 ساعته
•    برآورد و اعلام هزینه تخمینی پزشکی قبل از ورود شما
•    همراهی شما در مرحله بستری
•    همراهی مترجم انگلیسی – عرب  زبان در وقت معاینه و درمان
•    خدمات اورژانس 24 ساعته، از جمله هماهنگی حمل و نقل آمبولانس
•    تهیه و تحویل برگه خلاصه درمان به زبان انگلیسی - عربی در مرحله ترخیص
•    ادامه ارتباط  با پزشک و کنترل از طریق ارسال پرونده  پس از بازگشت به کشور خود
•    کمک های سفر (مدارک مسافرتی و خدمات ویزا برای سیاحت، و غیره)
 
ویژگی های واحد IPD:
این واحد دارای 7 سوئیت در طبقه چهارم است. بیماران با انواع جراحی ها اعم از ارولوژی، جراحی های عمومی، جراحی مغز و اعصاب، جراحی زنان، زایمان، جراحی زیبایی و ترمیمی، جراحی ارتوپدی، جراحی عروق  و بخش های اطفال، روان پزشکی سوختگی، درمان ناباروری، آندوسکوپی و داخلی می توانند از امکانات این واحد بهره مند گردند.
شایان ذکر است که علاوه بر پذیرش و درمان بیماران توریسم، همراهان ایشان نیز از امکانات رفاهی ویژه ای جهت سکونت و یا همراهی بیمار همانند گردش درون شهری و بازدید از اماکن زیارتی و سیاحتی در این مرکز بهره مند هستند.
علاوه بر سوئیت های طبقه پنجم بیمارستان، در هر بخش  نیز 2 اتاق تک تخته VIP پذیرای بیماران خارجی می باشد.
امکانات رفاهی سوئیت ها :
خط تلفن مستقیم، تلویزیون، اینترنتWiFi ، یخچال، کمد، سرویس بهداشتی و حمام مستقل، سیستم احضار پرستار، کاناپه تختخواب شو جهت استفاده همراه بیمار، امکان انتخاب منوی غذا و ... از امکانات موجود اتاق ها و سوئیت های این واحد    می باشد.
پذیرش بیماران خارجی :
بیماران خارجی جهت پذیرش  به واحدIPD واقع در طبقه چهارم راهنمایی می شوند. با توجه به حضور مترجم در بیمارستان، بیماران مشکلی در خصوص انجام مراحل پذیرش نخواهند داشت. چنانچه بیمار برای اولین بار به بیمارستان مراجعه نموده باشد، تمامی مشخصات وی با توجه به پاسپورت در سیستم ثبت می گردد، در صورتیکه مراجعات قبلی داشته باشد، مشخصات از پیش ثبت شده ی بیمار، بطور دقیق چک شده و در صورت نیاز, تغییرات اعمال می گردد.
مدارکی که بیماران می بایست همراه خود بیاورند :
 ۱ - پاسپورت بیمار جهت انجام پذیرش و شناسایی وی.
 ۲ - به همراه داشتن گزارشات رادیولوژی، سونوگرافی، سی تی اسکن ، ام آر آی و آزمایشات قبلی، جهت ارائه به پزشک بمنظور بررسی پرونده پیشین و روند درمان بیماری پیش از حضور در ایران.
بیمارانی که جهت حضور در بیمارستان، پیش از آمدن به ایران هماهنگی لازم را با واحد توریسم درمانی داشته باشند، اسامی، مشخصات و نام پزشک معالج شان در لیست بیماران خارجی ثبت می شود، به محض ورود به بیمارستان و انجام مراحل پذیرش، با پزشک مربوطه ملاقات داشته و پس از ویزیت و گرفتن مشاوره، در صورت نیاز به جراحی، هماهنگی لازم با    بخش های مربوطه صورت می پذیرد و بیمار بدون معطلی روند درمان را آغاز می نماید.
در صورتیکه بیماران خارجی بدون اطلاع و هماهنگی قبلی به بیمارستان مراجعه نمایند، دپارتمان پذیرش بیماران بین الملل با اتکا به وجود تمام وقت انواع تخصص ها در بیمارستان  در  اسرع وقت هماهنگی های لازم را جهت انجام ویزیت پزشک و شروع روند درمانی بیمار انجام می دهد.
شایان ذکر است، در طول مدتی که می بایست بیمار در بیمارستان بستری باشد، کارشناس توریسم درمانی به طور روزانه به وی مراجعه نموده و از مناسب بودن شرایط او اطمینان حاصل می نماید. در این زمان چنانچه بیمار به چیز خاصی احتیاج داشته باشد آن را با کارشناس توریسم درمانی در میان می گذارد و یا چنانچه بیمار، پرستاران و پزشک نیاز به ترجمه داشته باشند به کمک کارشناس توریسم درمانی با هم ارتباط برقرار می کنند و بدین ترتیب کلیه امور مربوط به پروسه درمانی یک بیمار خارجی توسط این واحد تسهیل می گردد.


معرفی سایر واحد ها و بخش های مجتمع خیرین سلامت استان قم


 

  • 1400/06/18 - 13:02
  • 308
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
آموزش مراقبت از نوزاد

آموزش مراقبت از نوزاد به مادران

آموزش مراقبت از نوزاد به مادران

آموزش مراقبت از نوزاد به مادران

مادرگرامی، دانستن نکات زیر ضروری است:

 

حتماً دست‌های خود را قبل از هرتماس با نوزاد بشویید.

اولین مدفوع نوزاد تیره و قیری شکل است و ممکن است 2 تا 3 روز ادامه داشته باشد. بعد از آن بر حسب تعداد دفعات تغذیه با شیرمادر، مدفوع شل و زرد می‌شود که این حالت اسهال تلقی نمی‌گردد.

بند ناف باید تمیز و خشک و بیرون از پوشک یا کهنه قرارگیرد. از به کار بردن الکل یا هر ماده دیگر بر روی بند ناف خودداری کنید. معمولاً پس از 1 تا 2 هفته بند ناف خشک شده و خود به خود می‌افتد. بعد از افتادن بند ناف، خروج یک یا دو قطره خون طبیعی است.

پستان بعضی از نوزادان به طور طبیعی بزرگ‌تر از حالت عادی است و ممکن است چند قطره ترشح شیرمانند  داشته باشد  که خود به خود بهبود می یابد. از ماساژ دادن آن جدا خود داری کنید.  

  جهت جلوگیری از سوختگی ناشی از ادرار و مدفوع پس از هر بار دفع، پاها و ناحیه تناسلی را با آب شسته و کاملاً خشک نمایید، بهتر است این نواحی گاهی در معرض هوا قرار گیرد.

هفته ای دو بار حمام کردن برای نوزاد، کافی است. حمام کردن نوزاد با داشتن بند ناف اشکالی ندارد. بهتر است تا زمانی که بند ناف کاملاً خشک نشده و نیفتاده، نوزاد به صورتی حمام شود که آب روی بندناف ریخته نشود.

جهت شستشوی بدن نوزاد، از صابون یا شامپوهای بدون بو مخصوص نوزاد استفاده گردد.

درجه حرارت اتاق نوزاد باید طوری باشد که والدین با لباس منزل احساس راحتی کنند (حدود 25 درجه سانتی گراد). در این حالت لباس نوزاد باید سبک و راحت باشد و تعداد آن یک عدد بیشتر از والدین باشد.

در بیمارستان یا زایشگاه، واکسن‌های اولیه نوزاد تزریق می‌شود و ادامه واکسیناسیون از 2 ماهگی شروع می‌شود. در صورت داشتن سابقه بیماری‌های نقص سیستم ایمنی در خانواده (سرطان‌ها، لوسمی، ایدز و...)  قبل از تزریق واکسن ب.ث.ژ و فلج اطفال حتماً به مسئول واکسیناسیون اطلاع دهید .

پس از ترخیص نوزاد، مادر به همراه نوزاد به اتاق واکسیناسیون مراجعه نماید.

پس از تزریق واکسن ب.ث.ژ در بازوی چپ، تا 24 ساعت از شستشو و استحمام محل تزریق اجتناب شود.

لازم است نوزاد به طور منظم مراقبت شود. با مراجعه به نزدیکترین پایگاه سلامت محل زندگی خود در هر مراقبت، وزن و دور سر نوزاد اندازه گیری شده و از نظر وضعیت شنوایی، بینایی، تکاملی و تغذیه کنترل می شود.

طبق نظر پزشک از 5 روزگی قطره ویتامین آ.د به شیرخوار بدهید.

از دادن آب قند، نبات داغ و داروهای خانگی شدیدا پرهیز نمایید.

موقع گرفتگی بینی نوزاد در بینی نوزاد به هیچ وجه شیر نچکانید.

در اکثر موارد از روز دوم یا سوم تولد مقدار کمی زردی در نوزاد آشکار می شود. اگر نوزاد شما زرد شد شیر مادر را قطع نکنید. از داروهای خانگی مثل شیر خشت یا ترنجبین استفاده نکنید و به علت احتمال موارد شدید و اثرات سوء زردی به خصوص بر روی مغز، حتما به پزشک متخصص کودکان مراجعه نمایید.

48-24 ساعت پس از ترخیص از زایشگاه جهت معاینه مجدد و بررسی از نظر وقوع زردی به پزشک متخصص کودکان مراجعه نمایید.

برای انجام نمونه گیری از پاشنه پای نوزاد جهت پیشگیری از عقب ماندگی ذهنی ناشی از کم کاری تیروئید و فنیل کتونوری، روز سوم تا پنجم بعد از تولد به مراکز غربالگری تیروئید مراجعه نمایید. در زمان مراجعه کارت تولد و کارت واکسن نوزاد را همراه داشته باشید.

جهت پیشگیری از اختلالات تکلم و کاهش بهره هوشی با تشخیص زود هنگام افت شنوایی در ماه اول زندگی ترجیحا روز سوم تا پنجم تولد به مراکز غربالگری سنجش شنوایی مراجعه نمایید.

در صورت وجود هر یک از علایم زیر در نوزاد، فورا به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کنید:

 علایم خطر:

تب

زردی نوزاد در 24 ساعت اول تولد

استفراغ مکررشیر و خوب شیر نخوردن

تنفس مشکل ، تو کشیده شدن قفسه سینه

اسهال

ترشحات چرکی ناف یا قرمزی اطراف ناف

وجود جوش های چرکی و تورم پلک ها

تشنج

تحرک کمتر از معمول و بی حالی

عدم دفع مدفوع در 48 ساعت اول تولد

عدم دفع ادرار در 24 ساعت اول تولد

سیانوز یا کبودی رنگ پوست نوزاد

والدین گرامی جهت انجام تست غربالگری تیروئید، شنوایی و بینایی سنجی و مشکلات شیر دهی به مراکز مربوطه نمایید .

  • گروه خبری : آموزش به بیمار
  • کد خبر : 47098

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید