تعریف دپارتمان بیماران بین‌الملل (IPD) :
توریسم درمانی یا گردشگری سلامت سفری است که با هدف درمان به کشور دیگری انجام می‌شود. تعرفه‌های پزشکی مناسب، وجود متخصّصان زبر دست، فرهنگ ملی غنی و مهمان دوست،  ارائه خدمات پزشکی و پرستاری با کیفیت و زیر ساخت های درمانی پیشرفته در ایران نسبت به سایر کشورهای منطقه و بین المللی در کنار عدم وجود شیوه های درمانی مشابه، هزینه های بالا و عدم وجود   تکنولوژی های پیشرفته درمانی در کشور مبدا باعث گشته تا  تعداد زیادی از بیماران برای دریافت خدمات درمانی کشور ایران را انتخاب نمایند. این امر خود سبب گردیده تا کشور ایران بعنوان یکی  از قطب های گردشگری سلامت در منطقه، شناخته شود.
در این راستا بیمارستان نکویی هدایتی فرقانی قم با ارایه خدمات درمانی مناسب در فضایی کاملا پیشرفته و مدرن در عرصه مدیریت نوین خدمات سلامت با اتکا به بیش از نیم قرن تجربه در امر درمان بیماران توانست در ارزیابی وزارت بهداشت مجوز پذیرش بیماران بین المللی را دریافت نماید. 
 مجتمع خیّرین سلامت با توجه به اخذ مجوز  IPD و اتکا به موقعیت جغرافیایی خود در جوار حرم حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران با تکیه بر اعتقادات مذهبی و اعتقادی بیماران کشورهای همسایه و اتّکا به ظرفیت های سیاحتی و گردشگری  استان و با استفاده از  ظرفیت های بالفعل و بالقوه، خود در زمینه ارایه خدمات پزشکی ، پرستاری و هتلینگ  پیشگام ارایه خدمات گردشگری سلامت در استان می باشد.
خدمات IPD :
•    دپارتمان بیماران بین المللی ( IPD ) بیمارستان از کارشناسان متخصص و پزشکان مجرب  در کنار مترجم های مسلط به زبان های انگلیسی- عربی و ترکی  تشکیل شده که به صورت 24 ساعته در طول ایام هفته بستر ارائه خدمات سلامت را به بیماران بین المللی مهیا می سازد.
•    همراهی مترجم مسلط به زبان های عربی، انگلیسی و ترکی در این مرکز  از لحظه ورود به کشور تا ترخیص از بیمارستان نه تنها باعث دلگرمی بیماران گشته بلکه فرآیند درمان را  تسهیل نموده به گونه ای که هیچگونه خلل ارتباطی در امر اقامت و درمان بیماران  ایجاد نمی گردد.
•    حضور مسئول  IPD و پرستار IPD از بدو پذیرش یا تماس بیماران جهت هماهنگی نحوه حضور بیماران در بیمارستان  نه تنها  احساس آرامش و امنیت خاطر بیماران را فراهم می‌نماید بلکه اهرم‌های موثری برای این دپارتمان است.
•    ایجاد فضای اقامتی و خدمات هتلینگ مبتنی بر فرهنگ بیمار در بیمارستان، یکی از مزیت های رقابتی بیمارستان محسوب  می گردد. مجهز بودن اتاق / سوئیت های بستری به رسانه های تصویری و مکتوب، نصب استند خوشامدگویی به زبان بیمار، وجود پرچم ملی کشور وی، ارائه منوی انتخابی  غذا به زبان عربی/انگلیسی و امکان تبدیل ارزهای بین المللی به ریال در بیمارستان، از اهم اقدامات صورت گرفته است.
•    ارایه خدمات گردشگری برای ایجاد آرامش بیشتر بیماران و کاهش دغدغه های اقامتی و مسافرتی بیمار و  همراهان، از قبیل ایجاد امکانات اقامتی ویژه همراهان در بیمارستان و یا هتل های مختلف در درجات متنوع تشریفات، امکان دریافت و یا تمدید ویزا؛ رزرو خطوط مسافرتی در کلیه قالب های هوایی، زمینی، دریایی و بهره مندی از تورهای گردشگری داخل کشور از دیگر امکانات این بیمارستان می باشد.
•    امکان همراهی بیمار از فرودگاه تا بیمارستان و بالعکس توسط کادر درمانی ویژه با توجه به شرایط بیمار در صورت تمایل از دیگر خدمات قابل ارایه در این بیمارستان می باشد.
•    اوراق و فرم های بیمارستان به دو زبان عربی و انگلیسی ترجمه شده  است که گام مهمی را در راستای حفظ حقوق بیماران  می باشد.
•    انجام نظرسنجی های روزانه از بیماران بین الملل در تکنیک های مختلف(پرسشنامه -مصاحبه حضوری و یا ایمیل به بیمارستان) توسط واحد IPD و انجام اقدامات اصلاحی در کمتر از 48 ساعت توانسته است در تبیین و تنویر حقوق بیماران موثر واقع گردد .
•    ویزیت های روزانه پزشک IPD از بیماران بین المللی در بیمارستان در کنار خدمات شبانه روزی پرستاری و خانه داری  این حوزه یکی از محورهای اعتماد بیماران به بیمارستان می باشد.
•    ارائه صورتحساب به زبان انگلیسی به همراه Medical Report  در زمان ترخیص ، سبب ایجاد اطمینان خاطر در بیماران جهت ادامه درمان در کشور و یا مرکز دیگری گردیده است.
•    واحد IPD ، پاسخــگوی نیازهای درمانی بیماران، از زمان درخواست تا بازگشت به کشورشان می باشد. این واحد به محض  تماس و ارسال درخواست از طرف شما تمامی اقدامات لازم را برای حضور و درمان شما در بیمارستان را انجام خواهد داد.
•    مسول واحد IPD  بیمارستان با تسلط به زبان انگلیسی و عربی و شناخت مناسب از فرهنگ کشورهای همسایه در کنار   تحصیلات دانشگاهی در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت MBA با همکاری تیم خود سعی در تأمین تمام امکانات رفاهی برای بیماران و همراهان آنها در طول مدت اقامت خواهند کرد، تا بیماران و خانواده های عزیزشان کمترین دغدغه ای را در طول مدت درمان داشته باشند .
دپارتمان بیماران بین الملل مرکز آموزشی، درمانی نکویی هدایتی فرقانی  مجوعه ای کامل از خدمات را  قبل و در طول سفر و اقامت به شرح ذیل برای بیماران بین المللی ارایه می دهد.
•    خدمات مشاوره پزشکی
•    خدمات تشخـیصی
•    صـدور صورتحساب
•    معین کردن وقت ویزیت پزشکی
•    رزواسیون هتل
•    ترانسفر شما از فرودگاه به هتل
•    کمک برای تمدید مدت اقامت و اخذ ویزای درمانی
•    خدمات ترجمه 24 ساعته
•    برآورد و اعلام هزینه تخمینی پزشکی قبل از ورود شما
•    همراهی شما در مرحله بستری
•    همراهی مترجم انگلیسی – عرب  زبان در وقت معاینه و درمان
•    خدمات اورژانس 24 ساعته، از جمله هماهنگی حمل و نقل آمبولانس
•    تهیه و تحویل برگه خلاصه درمان به زبان انگلیسی - عربی در مرحله ترخیص
•    ادامه ارتباط  با پزشک و کنترل از طریق ارسال پرونده  پس از بازگشت به کشور خود
•    کمک های سفر (مدارک مسافرتی و خدمات ویزا برای سیاحت، و غیره)
 
ویژگی های واحد IPD:
این واحد دارای 7 سوئیت در طبقه چهارم است. بیماران با انواع جراحی ها اعم از ارولوژی، جراحی های عمومی، جراحی مغز و اعصاب، جراحی زنان، زایمان، جراحی زیبایی و ترمیمی، جراحی ارتوپدی، جراحی عروق  و بخش های اطفال، روان پزشکی سوختگی، درمان ناباروری، آندوسکوپی و داخلی می توانند از امکانات این واحد بهره مند گردند.
شایان ذکر است که علاوه بر پذیرش و درمان بیماران توریسم، همراهان ایشان نیز از امکانات رفاهی ویژه ای جهت سکونت و یا همراهی بیمار همانند گردش درون شهری و بازدید از اماکن زیارتی و سیاحتی در این مرکز بهره مند هستند.
علاوه بر سوئیت های طبقه پنجم بیمارستان، در هر بخش  نیز 2 اتاق تک تخته VIP پذیرای بیماران خارجی می باشد.
امکانات رفاهی سوئیت ها :
خط تلفن مستقیم، تلویزیون، اینترنتWiFi ، یخچال، کمد، سرویس بهداشتی و حمام مستقل، سیستم احضار پرستار، کاناپه تختخواب شو جهت استفاده همراه بیمار، امکان انتخاب منوی غذا و ... از امکانات موجود اتاق ها و سوئیت های این واحد    می باشد.
پذیرش بیماران خارجی :
بیماران خارجی جهت پذیرش  به واحدIPD واقع در طبقه چهارم راهنمایی می شوند. با توجه به حضور مترجم در بیمارستان، بیماران مشکلی در خصوص انجام مراحل پذیرش نخواهند داشت. چنانچه بیمار برای اولین بار به بیمارستان مراجعه نموده باشد، تمامی مشخصات وی با توجه به پاسپورت در سیستم ثبت می گردد، در صورتیکه مراجعات قبلی داشته باشد، مشخصات از پیش ثبت شده ی بیمار، بطور دقیق چک شده و در صورت نیاز, تغییرات اعمال می گردد.
مدارکی که بیماران می بایست همراه خود بیاورند :
 ۱ - پاسپورت بیمار جهت انجام پذیرش و شناسایی وی.
 ۲ - به همراه داشتن گزارشات رادیولوژی، سونوگرافی، سی تی اسکن ، ام آر آی و آزمایشات قبلی، جهت ارائه به پزشک بمنظور بررسی پرونده پیشین و روند درمان بیماری پیش از حضور در ایران.
بیمارانی که جهت حضور در بیمارستان، پیش از آمدن به ایران هماهنگی لازم را با واحد توریسم درمانی داشته باشند، اسامی، مشخصات و نام پزشک معالج شان در لیست بیماران خارجی ثبت می شود، به محض ورود به بیمارستان و انجام مراحل پذیرش، با پزشک مربوطه ملاقات داشته و پس از ویزیت و گرفتن مشاوره، در صورت نیاز به جراحی، هماهنگی لازم با    بخش های مربوطه صورت می پذیرد و بیمار بدون معطلی روند درمان را آغاز می نماید.
در صورتیکه بیماران خارجی بدون اطلاع و هماهنگی قبلی به بیمارستان مراجعه نمایند، دپارتمان پذیرش بیماران بین الملل با اتکا به وجود تمام وقت انواع تخصص ها در بیمارستان  در  اسرع وقت هماهنگی های لازم را جهت انجام ویزیت پزشک و شروع روند درمانی بیمار انجام می دهد.
شایان ذکر است، در طول مدتی که می بایست بیمار در بیمارستان بستری باشد، کارشناس توریسم درمانی به طور روزانه به وی مراجعه نموده و از مناسب بودن شرایط او اطمینان حاصل می نماید. در این زمان چنانچه بیمار به چیز خاصی احتیاج داشته باشد آن را با کارشناس توریسم درمانی در میان می گذارد و یا چنانچه بیمار، پرستاران و پزشک نیاز به ترجمه داشته باشند به کمک کارشناس توریسم درمانی با هم ارتباط برقرار می کنند و بدین ترتیب کلیه امور مربوط به پروسه درمانی یک بیمار خارجی توسط این واحد تسهیل می گردد.


معرفی سایر واحد ها و بخش های مجتمع خیرین سلامت استان قم


 

  • 1400/08/15 - 12:11
  • 313
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
روانپزشکی

آموزش به خانواده بیمار روانپزشکی

خانواده گرامی هر انسانی در طول زندگی دچار مشکلات اعصاب و روان می‌گردد و اینکه مشکلات منجر به بیماری گردد، تابع عوامل مختلفی می‌باشد که شناخت آنها هم در پیشگیری و هم در درمان بیماران مؤثرخواهد بود. خانواده با ارتباط مناسب با بیمار و نیازمندی‌های او به عنوان یک انسان، نقش عمده‌ای در درمان بیمار دارد.

آموزش به خانواده بیمار روانپزشکی

مهمترین وظیفه خانواده این است که:

  1. پس از تماس و اطلاع کادر درمان مبنی بر ترخیص بیمار، بلافاصله در بیمارستان حضور یافته و جهت ترخیص بیمارتان اقدام نمائید.

بیمار را همچون گذشته به عنوان عضوی از خانواده بپذیرید.

  1. پس از ترخیص از بیمارستان ممکن است لازم باشد که بیمار هفته‌ها یا ماه‌ها تحت نظر روانپزشک باشد و در این مدت دارو مصرف‌ کند. اجرای دقیق دستورات دارویی، پیگیری درمان، مراجعه به روانپزشک طبق برنامه منظم و گزارش وضعیت بیمار به روانپزشک، از جمله نکاتی ‌است که خانواده‌ها بایستی به آن توجه داشته باشند.
  2. داروهای روانپزشکی ممکن است دارای عوارضی باشند که برای بیمار ناخوشایند باشد یا اینکه مشکلات جسمی به همراه داشته باشد، در این‌ گونه موارد بیماران یا خانواده‌ها نبایستی خودسرانه اقدام به قطع یا تغییر برنامه دارویی نمایند، بلکه باید در اولین فرصت موضوع را با پزشک معالج در میان گذارند.
  3. در صورتی که با قطع داروها علائم بیماری برگشت نماید، برای مصرف مجدد دارو بهتر است که به روانپزشک مراجعه شود نه اینکه همان داروهای قبلی مصرف شود.
  4. در صورتی که بیمارتان دچار اختلال بینایی، عدم تعادل، آبریزش از دهان، تهوع و استفراغ و هر گونه علائم مخاطره‌آمیز دیگری شد، بیمارتان را به نزدیکترین مرکز درمانی برسانید.
  5. بر نحوه مصرف داروی بیمار خود در منزل نظارت داشته باشید و داروی اضافی در اختیار بیمار قرار ندهید.
  6. ایجاد محیطی آرام و بدون درگیری و کشمکش در خانواده، از جمله عواملی است که در پیشگیری از عود علائم بیماری بسیار مؤثر است.
  7. هنگام پرخاشگری بیمارتان را به آرامش دعوت نموده و وسایل تیز و برنده را از دسترس وی دور سازید.
  8. ممکن است برخی از برنامه‌های درمانی نظیر روان ‌درمانی، خانواده درمانی و کاردرمانی در زمان ترخیص بیمار از بیمارستان ناتمام مانده باشد و لازم باشد که بیمار پس از ترخیص به صورت سرپایی و طبق برنامه منظم مراجعه کند. تحقق این امر بالطبع به استمرار و تداوم درمان و پیشگیری از عود بیماری کمک می‌کند.
  9. پس از ترخیص بیمار از بیمارستان، می‌بایست بیمار را تا مدتها  زیر نظر داشته باشید و تغییرات  بارز رفتاری، خلقی، فکری و شیوه زندگی را به پزشک معالج گزارش نمایید.
  10. از دادن قول و قراری که نمی‌توانید به آن عمل کنید، جداً بپرهیزید.
  11. مسئولیت مراقبت از بیمار را بر عهد یک نفر قرار ندهید و این مسئولیت را به تناوب  بین افراد خانواده تقسیم کنید.
  12. پس از ترخیص از بیمارستان و کسب بهبودی‌ کافی چنانچه بیمار قصد دارد فعالیت‌های شغلی و اجتماعی خود را از سر بگیرد، لازم است با کمک افرادی همچون کارفرما، همکاران، دوستان و ... ترتیبی اتخاذ شود که فشارهای وارده به وی در این محیط‌ها کاهش یابد. اگر بیمار قبلاً شغلی حساس، دشوار و پر استرس داشته یا در محیطی پر استرس کار می‌کرده، چه بسا لازم است نوع کار یا محیط کاری وی تعدیل یا تغییر کند.
  13. خانواده‌ها بایستی توجه داشته باشند که در جامعه باورهای غلط، عامیانه و بی‌اساس در خصوص بیماری‌های اعصاب و روان زیاد به چشم می‌خورد.  آنها نبایستی به پندها، توصیه‌های عامیانه دیگران حتی اگر از روی خیرخواهی باشد گوش دهند یا عمل کنند، زیرا عمل کردن به آن، گاه مشکل‌شان را دو چندان می‌کند. به عنوان مثال ممکن است یک باور غلط این باشد که اگر بیمارشان ازدواج کند بهبود می‌یابد؟ مسلماً ازدواج کردن یک بیمار اسکیزوفرنی نه تنها به درمان وی کمک نمی‌کند، بلکه مشکلات زیاد دیگری برای او و خانواده‌اش به همراه می‌آورد.

نکته:

توجه داشته باشید که برای مراقبت بهتر از بیمار، درابتدا لازم است خود شما سالم باشید. بنابراین درمراقبت از سلامت جسمی و روانی خود اهتمام ورزید.

  • گروه خبری : آموزش به بیمار
  • کد خبر : 48056

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید