قم هفتمین کلانشهر و همچنین هفتمین شهر بزرگ ایران است. قم مرکز استان قم است. این شهر در 140 کیلومتری (87 مایل) جنوب تهران واقع شده است. در سرشماری سال 2016 ، جمعیت آن 1،201،158 نفر بود. در ساحل رودخانه قم واقع شده است.
قم از نظر اسلام شیعه، مقدس است ، زیرا محل حرم فاطمه بنت موسی ، خواهر امام علی بن موسی الرضا (امام رضا ، 789-816 م.) است. این شهر بزرگترین مرکز بورسیه شیعه در جهان است و مقصد مهمی برای زیارت است و سالانه حدود بیست میلیون زائر از این شهر دیدن می کنند که اکثریت آنها ایرانی هستند اما سایر مسلمانان شیعه از سراسر جهان هم به زیارت این بارگاه ملکوتی مشرف می شوند. قم به خاطر یک تافی شکننده ایرانی، (معروف به سوهان) معروف است که سوغات شهر محسوب می شود و توسط 2000 تا 2500 مغازه "سوهان" به فروش می رسد.
قم به دلیل نزدیک بودن به تهران به مرکز صنعتی پر جنب و جوش تبدیل شده است. این مرکز منطقه ای برای توزیع نفت و فرآورده های نفتی است و یک خط لوله گاز طبیعی از بندرانزلی و تهران و یک خط لوله نفت خام از تهران از طریق قم به پالایشگاه آبادان در خلیج فارس منتقل می شود. با کشف نفت در سال 1956 و تصفیه خانه بزرگ بین قم و تهران ، قم رونق بیشتری به دست آورد.
به عنوان دومین شهر مقدس ایران (پس از مشهد) ، دارای مکانهای معماری ، فرهنگی و طبیعی زیادی است. ادامه مطلب را بخوانید تا بهتر و بیشتر آشنا شوید .
مسجد جمکران
آن چه مسلم است، این است که این مسجد، بیش از یک هزار سال پیش به فرمان حضرت بقیة الله، ارواحنا فداه، در بیدارى، نه در خواب تأسیس گردید و در طول قرون و اعصار، پناهگاه شیعیان و پایگاه منتظران و تجلّیگاه حضرت صاحب الزمان (علیه السلام) بوده است.اعتقاد بر این است که ساخت و ساز در اواسط دهه 1730 آغاز شده است و مسجد در طول سالها گسترش یافته است. ایوان های آجری ، کاشی های چند رنگ و خط Thuluth مخصوصاً در شب بسیار زیبا می شوند ، هنگامی که نورافکن ها مجموعه را روشن کرده و درخشندگی معنوی به آن می بخشد.
کوه خضر
کوه خضر نبی در 6 کیلومتری مرکز شهر قم قرار دارد. این کوه در نزدیکی شهرکی نوساز به نام شهرک ایثار واقع شده و شهر قم از فراز این کوه بسیار دیدنی است. نام کوه را براساس روایتها به دو دلیل به این نام مینامند. دلیل اول اینکه عدهای کوه را محل عبادت حضرت خضر نبی میدانند و دلیل دیگر این بوده که میگویند خاک و سنگ این منطقه به رنگ سبز بوده و خضر به معنی سبز است و این کوه به خضر مشهور شده است.
مسجد جمکران در نزدیکی این کوه واقع شده و مسیر دسترسی به مسجد جمکران به شکلی طراحی شده که از دامنه این کوه میگذرد و این برای زائران و بازدیدکنندگان بسیار مسیر آسانی به منظور دسترسی به کوه خضر است.
دریاچه نمک
دریاچه نمک قم مابین سه استان اصفهان، قم و سمنان واقع است.
دریاچه نمک قم از غرب به کوههای سفیدآب و سیاهکوه و منطقه پارک ملی کویر، از شمال و غرب به کویر مسیله و از جنوب به کویر مرنجاب و بند ریگ محدود است.
انتخاب این نام به دلیل شوری بسیار زیاد دریاچه است به گونهای که در فصل تابستان قطعات نمک روی آن شناور میشود.
دریاچه نمک قم، با طول ۸۰ و پهنای ۳۰ کیلومتر، یک فرونشست زمینساختی است که در ارتفاع حدود ۷۹۵ متری از سطح دریای آزاد تشکیل شده است و فاصله آن تا قم حدود ۶۲ کیلومتر است. وسعت دریاچه نمک قم حدود ۶۴۷ کیلومترمربع میباشد.
دریاچه نمک قم شکلی شبیه به یک مثلث دارد که راس آن به سمت شمال است. طول قاعده این مثلث ۳۵ کیلومتر و ارتفاع آن ۳۸ کیلومتر میباشد.
کف دریاچه نمک قم پوشیده از رسوبات نمک است که بر اثر انباشته شدن سیلابها و آبهای سطحی در طول قرنها پدید آمده است. عمق نمک این دریاچه بین ۵ تا ۵۴ متر متغیر است که توسط لایههای خاک رس از یکدیگر جدا شدهاند.
با هر بار بارش و تبخیر آب در دریاچه نمک قم، نمکهای موجود کرت بندیهای زیبایی به شکل پلی گن تشکیل میدهند که دیدن مناظر آن خالی از لطف نیست.
زمینهای اطراف دریاچه نمک قم بشدت باتلاقی هستند و وسعت باتلاقها در منطقه غرب دریاچه به مراتب وسیعتر از مناطق دیگر آن است. از جمله دیگر مناطق باتلاقی دریاچه نمک قم میتوان به حوض قیلوقه در شرق یا باتلاق دو کویری در منطقه جنوب شرقی دریاچه اشاره کرد.
دریاچه نمک قم در اکثر ماههای سال خشک و پوشیده از نمک است. در ماههای بارندگی ارتفاع آب این دریاچه در بعضی از مناطق به ۲ سانتیمتر میرسد ولی پس از تابش خورشید به سرعت تبخیر میشود.
رودهای مهمی که به دریاچه نمک مسیله وارد میشوند در سمت شمال و مغرب قرار دارند و عبارتند از:
(۱) رود شور،
(۲) رود کرج،
(۳) جاجرود،
(۴) حبلهرود و
(۵) رود قره سو.
مهمترین ترکیباتی که در دریاچه نمک وجود دارد عبارتند از:
(۱) کلرید سدیم،
(۲) سولفات سدیم،
(۳) کلرید منیزیم، و
(۴) سولفات منیزیم.
بازار قم
بازارها قلب تپنده شهرهای ایران هستند و بازار قم نیز تفاوتی با آن ندارد. بخش قدیمی که به دو قسمت تقسیم می شود ، مربوط به دوران صفویه (حدود چهار قرن پیش) است و بیشتر شبیه نمایشگاه صنایع دستی به نظر می رسد ، در حالی که بخش جدید در قرن 19 توسعه یافته و گسترش یافته است. تیمچه ، که عمدتا از فروشگاههای فرش تشکیل شده است ، از نظر معماری چشمگیرترین قسمت بازار است و دارای سه گنبد عظیم است که توسط چاههای نور برای نور و تهویه سوراخ شده است.
خانه تاریخی یزدان پناه
قدمت خانه تاریخی یزدان پناه به اواخر دوران قاجار و اوایل پهلوی باز می گردد. این عمارت 120 ساله به بالهای جداگانه تقسیم می شود تا دمای متغیر در طول سال را در نظر بگیرد. ستون ها ، پنجره ها و بادگیرهای با طراحی زیبا در مقابل ساختمان ساده آجری گلی خودنمایی می کنند. این مکان جادار و در عین حال دنج برای لذت بردن از یک غذای ایرانی ، به ویژه خورش یا کباب سنتی ، و سپس چای تهیه شده بر روی آتش ذغال است.
بدون شک یکی از اهداف اصلی محیط های درمانی، بازگردانی سلامت روحی و جسمی بیماران است. فعالیت در محیطهای درمانی به دلیل تماس مستقیم با افراد گوناگون نظیر بیماران وهمراهان آنها، همکاران، پزشکان و....از حساسیت بالایی برخوردار است و توانمندی فوق العاده ای را در برقراری ارتباط مؤثر میطلبد. انسانها با فراگیری شیوه ارتباطی مؤثر میتوانند به حل بسیاری از مشکالت، رفع سوءتفاهم ها و تعارضات و فراهم کردن محیط امن و پر از آسایش و موفقیت بپردازند. بیش از 50 %موفقیت ما در محیط کار به توانایی ما در برقراری ارتباط مؤثر وابسته است. خوشبختانه برقراری ارتباط مؤثر مهارتی فراگرفتنی است نه ذاتی و به زمان و تلاش مستمر نیاز دارد. پس بیائید از همین امروز اصول ارتباط مؤثر را در زندگی خود بکار ببندیم.
اصول عمومی برقراری ارتباط مؤثر
نخستین اصل برای ایجاد ارتباط مؤثر این است که به مخاطب توجه کنید، به او احترام بگذارید و برای او ارزش قائل شوید. خودتان را به جای مخاطب قراردهید و نیازها استرسها ومشکالت او را در نظر بگیرید و هرگز در مورد او پیشداوری نکنید. ارتباط شفاهی مؤثر2 بعد اصلی و پراهمیت را شامل می شود: 1-گوش دادن مؤثر 2 -صحبت کردن مؤثر گوش دادن کلید ارتباط و خاکریز اول است. در حقیقت مهارت شنود مؤثر، شرط لازم ایجاد هرگونه ارتباط شفاهی مؤثر است. تا زمانی که شنونده خوبی نباشید نمیتوانید اعتماد طرف مقابل را جلب کنید. برای شنونده خوب بودن نکات زیر را رعایت کنید:
حتی االمکان به چشمان گوینده نگاه کنید؛ ارتباط چشمی برقرار کنید.
با حرکت چشم، حرکت سر یا با اصوات مناسب (بله، چه جالب، که اینطور، عجب و....) گوینده را همراهی کنید تا متوجه شود که شما به گفته های او توجه میکنید.
درباره گفته های گوینده سواالت بجا بپرسید (چرا، کی، کجا، چه جوری و....) یا گفته های او را جمع بندی کنید.(یعنی .......منظورت اینه که.............) تا مطمئن شوید که منظور او را فهمیدهاید، اما وسط حرف مخاطب نپرید.
بی اعتنا، بی حوصله و خودخواه نباشید. مهمترین شرط برقراری ارتباط مؤثر توجه، احترام و درک موقعیت طرف مقابل است.
برای صحبت کردن مؤثر با لحن دوستانه و در صورت مناسب بودن شرایط با تبسم صحبت کنید.
دلسوزانه و از سر همدلی، صحبت و راهنمایی کنید. فی البداهه انتقاد و گله نکنید، در هنگام پاسخ دادن، بی حوصله و عجول نباشید، آمرانه و از موضع باالتر برخورد نکنید. نشان دهیدکه هدف شما بهبود شرایط مخاطبتان است.
درشرایط لازم قاطع باشید، اما به هیچ عنوان بی احترامی یا تمسخر نکنید.
بخش عمده ای از احساس شما از طریق لحن گفتار و حرکات شما منتقل میشود، پس مواظب لحن صحبت کردن و حالت چهره خود باشید.
سندرم کمپارتمان
در اثر بالا رفتن فشار بافتی در هریک از اندامها ، جریان خون در بافت کاهش می یابد و باعث کاهش در میزان اکسیژن در عضله و عصب می شود که سبب بروز درد در آن اندام نیز می گردد. این وضعیت بیشتر درضربه های وارد آمده به اندام ایجاد شده و در صورت درمان نشدن موجب آسیب های همیشگی از جمله نکروز و از دست رفتن اندام می گردد. این عارضه از عوارض آسیب های عروقی در شکستگی نیز می باشد.
امام علی علیه السلام :
ـ در سفارش نامهاش به مالک اشتر ـ: ... از میان لشکریانت، آن را کهاز نظر تو براى خدا و پیامبر و امام خود، خیرخواه تر است، به فرماندهى برگزین؛ کسى که دامنش پاک تر و بُردبارىاش بیشتر است؛ از میان آنان که دیر به خشم آیند، و به پذیرش پوزش، تن دهند و بر ناتوانان رحمت آورند، و در برابر قوىدستان، سر فرود نیاورند، و از آن کسان که درشتى، آنان را بر نمىانگیزد و ناتوانى، آنان را بر جاى نمىنشانَد.
فی عَهدِهِ إلى مالِکٍ الأَشتَرِ ـ: ... فَوَلِّ مِن جُنودِکَ أنصَحَهُم فی نَفسِکَ للّهِِ و لِرَسولِهِ و لإِِمامِکَ، و أنقاهُم جَیبا، و أفضَلَهُم حِلما، مِمَّن یُبطِئُ عَنِ الغَضَبِ، و یَستَریحُ إلَى العُذرِ، و یَرأَفُ بِالضُّعَفاءِ، و یَنبو عَلَى الأقَوِیاءِ، و مِمَّن لا یُثیرُهُ العُنفُ، و لا یَقعُدُ بِهِ الضَّعفُ .
امام علی علیه السلام :
خداشناس ، چهره اش شاد و خندان است ، و دلش ترسان و اندوهناک .
العارِفُ وَجهُهُ مُستَبشِرٌ مُتَبَسِّمٌ ، وقَلبُهُ وَجِلٌ مَحزونٌ .
امام علی علیه السلام :
مردم ، سه دسته اند : دانشمند خدایى ، و آموزنده در مسیر رستگارى ، و توده اى نادان که در پى هر بانگى مى روند ، و با هر بادى ، این سو و آن سو مى شوند ، و نه از نور دانش ، بهره اى گرفته اند ، و نه به پناهگاهى استوار ، پناه برده اند.
النّاسُ ثَلاثَةٌ : عالِمٌ رَبّانِیٌّ ، ومُتَعَلِّمٌ عَلى سَبیلِ نَجاةٍ ، وهَمَجٌ رَعاعٌ أتباعُ کُلِّ ناعِقٍ ؛ یَمیلونَ مَعَ کُلِّ ریحٍ ، لَم یَستَضیؤوا بِنورِ العِلمِ ، ولَم یَلجَؤوا إلى رُکنٍ وَثیقٍ .
1400/06/27 گروه حدیث
انتخاب حالت کور رنگی
با انتخاب حالت کوررنگی تصاویر این وبسایت متناسب با حالت کوررنگی شما بهینه می شود
نظر دهید